Hrad Hněvín.
Je pondělí a to je den, kdy je těžko někam na výlety jezdit, protože i o prázdninách všude zavřeno bývá. Rozhoduji se teda projet dvě lokální tratě, jejichž osud je letos poněkud nahnutý. A jako cíl výletu pro syna dávám Most. Za pěkného počasí navštívíme Hněvín, za špatného pak mostecké muzeum a kostel, který jezdil – pokud bude mít otevřeno. Doufáme, že by se nám mohlo podařit projet i meziměstskou tramvajovou linku do Litvínova. Uvidíme.
Tak tedy je 27. srpna 2007, 6:59, a my dva na holešovickém nádraží očekáváme odjezd R 770 do Děčína. S mírným zpožděním odjíždíme a v Lovosicích přestupujeme na Os 16902 do Loun. Lokální trať z Lovosic přes Libochovice do Loun patří mezi zrušením ohrožené. Ale ne snad akutně. Otáčíme se kolem hradu Hazmburku, ve voze se lidé střídají, ale nikdy nás není méně než sedm, spíše podstatně více. V Lounech máme čekačku. Do města je daleko a mírně zakouřená nádražní restaurace se synovi nelíbí. Jsme tedy na nástupišti a popíjíme kafe a čokoládu z kelímku. Podzimní mlhy se začínají ozývat. Vřele proto vítáme přistavení naší další lokálky. Os 9766 přes Obrnice do Mostu se plní ještě před odjezdem docela slušně. Nechybí ani kočárky. V 10:10 odjíždíme z Loun, v 10:40 jsme v Mostu. Slunce již září a my zjišťujeme, že cestu tramvají do Litvínova a zpět dnes nestihneme. Odkládá se na příště.
Zbývá tedy Most a vzhledem k téměř jasnému počasí a daleké viditelnosti dáváme přednost Hněvínu. Dle mapy se vydáváme podél místního červeného značení. Cesta mezi dálnicí a obchodními centry příliš atraktivní není. Ale je hezky a my po půl hodině stojíme na úpatí vrchu Hněvína. Muzeum míjíme a po vrstevnici dle značení kopec obcházíme. Pak nás to přestává bavit a strmou stezkou po spádnici pokořujeme vrchol. Hrad Hněvín pamatoval slavné časy českých králů.
Dokonce zde byl vězněn alchymista Kelly, který tu má sochu. Ale hrad nepřečkal třicetiletou válku, byl zbořen a znovu postaven až v době romantismu. Dnešní podobu má celá stavba jen několik let. Je zde hvězdárna, pěkná rozhledna a hlavně nóblesní restaurace. Při obědě je na nás silná přesila personálu. Plzeň za 35,- je málo vychlazená a mizerně natočená. Jídlo však je skvělé za ceny přiměřené kvalitě, místu i výbornému rozhledu. Na recepci mají místní TZ (turistickou známku).
Z hradeb je možno sledovat trénující auta na autodromu pod námi, či provoz na okolních železnicích nebo silnicích. Drsnou realitu paneláků, komínů a dolů rámuje mohutné panoráma hor. Inu Most je trochu jiné město. Z vrchu také dobře vidíme kdysi cestující děkanský kostel. I jeho prohlídku necháváme na jindy.
Dolů sestupujeme po silnici, příště tudy půjdeme i nahoru. V příjemné vilové části míjíme řadu slušných restaurací. Ve 14:15 nám odjíždí lokálka Os 26511 přes Libčeves přímo do Lovosic. Tato trať se zřejmě roku 2008 nedočká. Škoda. Vůz je celou cestu ze třetiny zaplněný, opět nechybí kočárek a několik turistů. Trať protíná České středohoří, výhledy jsou vynikající. Stanice jsou dobrými nástupními místy pro cestu na zříceniny místních hrádků. V půl čtvrté jsme v Lovosicích, v 15:59 nám jede R
Ještě pár odkazů:
http://www.pooh.cz/a.asp?a=2004338&pda=yes&db=444
http://asm.wms.cz/index_soubory/hvezdarna.htm
http://most-mesto.navajo.cz/